Min Rosa MatBlogg

Min Rosa MatBlogg

mandag 21. september 2015

Olavs Aasenbrødet



Dette er ei oppskrift jeg har fått av en venn, han har skrevet dette selv.

En vanelig tekopp med hvete, en med rug, en med bygg, en med havre. Alt dette er hel korn som males rett før bruk på stein Kværn. Når kornet er malt blander jeg inn ca 800g sikta hvetemel. ca 350g angla mark sesamfrø. Finner på coop. Ca 100g solsikkefrø angla mark. Ca 200g hasselnøtt kjerner. Ca 185g kala mata oliven fra coop. Kutter hver oliven en gang. Det er oliven uten stein. trur det er bedre smak med stein, men det er så mye arbeid og ta ut alle steinene. 4 litt store te skjeer havsalt. Når det er vår og tidlig sommer finner jeg fersk nesle som jeg kutter opp og har i mel blandingen. Ca 1 liter løs fersk nesle. 1pose Idun tørrgjær. Blander alt dette godt sammen, og tilsett lunket vann. Ha i så mye vann at brøknåla blir så har som ett kvinnebryst har jeg lært. Står og hever i romtemperatur ca 2,5 timer. Knar det godt, og fordeler det på 4 former. Jeg vet ikke så mye om å steke temperatur fordi jeg bruker gassovn. Liker og steike det godt. Skorpa er veldig god når det er gylden brunt. På min gassovn tar det ca 1 time 20 minutter

Brødet må heve seg ca 1 time etter at det er kommet i formene. Og så er det stekeovnen.

Jeg skriver sikta hvetemel oppi der. Men det er bare vanlig hvetemel rett fra pose. Viss jeg bare bruker grovmel synses jeg tror brødet blir for tungt. Det hever også mye bedre med hvetemelet. Viss du baker dette brødet må du prøve deg frem med hvor mye hvetemel du synes smaker best